Hlavní stránka Novinky a Články

Novinky a Články

TECHNIKA

MATERIÁLY RÁMŮ KOL

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 1.6.2017

MATERIÁLY RÁMŮ KOL Konstrukční materiály zásadně ovlivňují vlastnosti kola, ať už se jedná o hmotnost, tuhost jednotlivých částí rámu či schopnost absorbovat různé nerovnosti. Přinášíme vám sérii článků, kde podrobně rozebereme jednotlivé konstrukční materiály, které se dnes pro výrobu rámů kol nejčastěji používají. Podíváme se na jejich mechanické vlastnosti a zjistíme, jaké trendy se v tomto odvětví cyklistiky objevují.

více

MATERIÁLY RÁMŮ KOL – ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 6.7.2017

MATERIÁLY RÁMŮ KOL – ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ V předchozích článcích jsme si přiblížili jednotlivé konstrukční materiály, které se v současnosti používají. Na závěr by se tedy hodilo shrnutí a porovnání jednotlivých materiálů mezi sebou.

více

KARBON – VLASTNOSTI RÁMU NA MÍRU

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 29.6.2017

KARBON – VLASTNOSTI RÁMU NA MÍRU Rámy z uhlíkových kompozitů, tedy z karbonu, jsou na dnešním trhu nabídky kol velmi žádaným a chtěným artiklem. Dlouhou dobu byl karbon, jako materiál, výsadou pouze kosmického průmyslu. Postupem doby se začal díky svým skvělým vlastnostem objevovat v různých strojírenských a technických odvětvích. Dnes se s ním lze běžně setkat například v leteckém, energetickém či automobilovém průmyslu nebo právě v cyklistice. Zde se používá pro výrobu prémiových nebo vysoce namáhaných součástí.

více

SLITINY TITANU – EXKLUZIVITA NA PRVNÍM MÍSTĚ

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 22.6.2017

SLITINY TITANU – EXKLUZIVITA NA PRVNÍM MÍSTĚ Titan je v cyklistice vnímám jako jeden z nejexkluzivnějších materiálů. Vyniká výborným poměrem mezi pevností a hustotou. Slitiny titanu mají také výbornou korozní odolnost a rámy vynikají vysokým komfortem, který je dán nízkým modulem pružnosti a také konstrukčním návrhem rámu kola.

více

SLITINY HLINÍKU – MATERIÁL DVACÁTÉHO PRVNÍHO STOLETÍ

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 15.6.2017

SLITINY HLINÍKU – MATERIÁL DVACÁTÉHO PRVNÍHO STOLETÍ Slitiny hliníku se staly nedílnou součástí moderní cyklistiky. Ve velké míře jsou používány nejen na samotné rámy, ale také na velkou část komponentů jako jsou řídítka, představce, ráfky atd.

více

OCEL – NESTÁRNOUCÍ CYKLISTICKÝ MATERIÁL

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 8.6.2017

OCEL – NESTÁRNOUCÍ CYKLISTICKÝ MATERIÁL Jakým jiným materiálem bychom mohli začít než ocelí. Ocel je považována za klasický cyklistický materiál, který je s koly spojen po mnoho generací. I když s příchodem hliníkových slitin zaznamenaly ocelové rámy poměrně velký útlum, tak v posledních letech zase zažívají celkem velký vzestup. Mnoho lidí už nechce komerční hliníkové, nebo karbonové rámy, kde se na individualitu moc nehledí. Můžeme tak pozorovat vzestup tzv. garážovek, kde jsou rámy kol vyráběny ručně, zpravidla přímo pro konkrétního zákazníka.

více

AMULETY Z ROKU 1997

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 29.3.2017

AMULETY Z ROKU 1997 Pamatujete si na dobu, kdy byl výběr kola otázkou několika denního shánění informací a zjišťování aktuální nabídky kol z katalogů? V době, kdy byl internet výdobytkem nadšenců výpočetní techniky, zkrátka jiná možnost nebyla. A to se nejedná o až tak hlubokou minulost. Ještě před dvaceti lety, nebylo nic zvláštního, když jste při výběru nového kola shromažďovali množství katalogů a orientovali se v aktuální nabídce kol. S odstupem času je celkem zajímavé, nahlédnout do starých katalogů a připomenout si, kde byla cyklistika o několik let zpátky.

více

KOMPONENTOVÉ SADY

Hodnocení: 25% autor: Jakub Pernica datum: 13.3.2017

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

více

PŘEVODOVÝ POMĚR

Hodnocení: 90% autor: Jakub Pernica datum: 4.10.2016

PŘEVODOVÝ POMĚR Převodový poměr se značí malým písmenem i. Je to poměr hnaného řetězového kola vůči hnacímu. Určuje, zda je zařazený převod „do rychla“ nebo „do pomala“. U jízdního kola je to poměr mezi počtem zubů na pastorku kazety a převodníku. Převodový poměr lze vypočítat několika možnostmi, např. podle otáček kol, výkonu atd. Pro výpočet převodového poměru řetězové linky jízdního kola je nejjednodušší, použít počty zubů převodníku a pastorku kazety. Počty zubů jsou zpravidla vyraženy nebo vygravírovány přímo na řetězových kolech. V případě, že jejich počet není nikde napsaný, nezbývá nic jiného, než zuby spočítat.

více

VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU

Hodnocení: 90% autor: Jakub Pernica, vložení a korekce: Václav Bílek datum: 10.6.2016

VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU Řetěz se používá k přenášení kroutícího momentu z hnacího řetězového kola (převodníků) na kolo hnané (kazetu). Proto je funkčně jedním z nejdůležitějších a nejnamáhanějších komponentů kola. Že se řetěz řetěz musí mazat je obecně známá věc. Mazání však není jedinou věcí, která prodlužuje jeho životnost.

více

POHONY JÍZDNÍCH KOL

Hodnocení: 100% autor: Jakub Pernica datum: 17.3.2016

POHONY JÍZDNÍCH KOL Převody jsou alfou a omegou jízdního kola. V cyklistice se používají řetězové a řemenové převody. Tyto převody přenáší kroutící moment z převodníku na kazetu, popř. z řemenice na řemenici. Vhodné zvolení převodů je tedy velmi důležitá věc. Je třeba brát v potaz, pro jaké kolo budou převody voleny a kdo bude kolo používat. Jinak zpřevodované kolo bude mít závodník, který disponuje velkou silou a bude klást důraz na rychlou a silovou jízdu. Naopak rekreační cyklista bude chtít od kola určitou univerzálnost a minimální servisní nároky.

více