Hlavní stránka Novinky a Články BOWDENY A LANKA

Novinky a Články

BOWDENY A LANKA

autor: Jakub Pernica, vložení a korekce: Václav Bílek datum: 30.6.2016

BOWDENY A LANKA Lanka a bowdeny jsou důležitými, ale často opomíjenými komponenty kola, které zásadně ovlivňují jeho ovládání a váš zážitek z jízdy. V následujících řádcích se dozvíte, čím jsou specifická lanka používaná v cyklistice, z jakých materiálů se vyrábějí a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Dalším velmi důležitým komponentem je bowden, který má dva typy konstrukce a s tím spojené konkrétní použití.

 

Lanka

Jednotlivá lanka se vzájemně liší svými materiály (ocel, nerez, teflon), svojí délkou a především vlastní koncovkou. Rozdíl mezi brzdovým a řadícím lankem je jak v koncovce (viz obr. níže), tak také v tloušťce lanka, kdy řadící lanko je zpravidla tenčí než brzdové. 

 

Koncovky lanek

1. Řadící lanko – jako jediné je kompatibilní pro silniční i horská kola
2. Brzdové lanko určené pro horská kola
3. Brzdové lanko určené pro silniční kola

 

Bowdeny

Bowden je speciální ohebná trubice, která slouží jako vodící systém řadícího nebo brzdového lanka. V cyklistice se lze setkat se dvěma druhy bowdenů. Oba typy se vzájemně liší svojí konstrukcí a průměry.

Samotný bowden se skládá z vnější bužírky (1), nosné části (2) a vnitřní trubičky (3). 

 

Specifika řadícího a brzdového bowdenu

Řadící bowden 

- Nosná část: podélně uspořádané dráty
- Vnější průměr = 
4 mm

 

Brzdový bowden

- Nosná část: šroubovice
- Vnější průměr = 5 mm

 

Efektní tuning za pár korun

Pokud chcete mít své kolo vyladěné do nejmenšího detailu, tak je velice efektivní použít eloxované koncovky na lanka a bowdeny. Výběr barev je dnes velice široký a sladit ho s vašim dvoukolím miláčkem by neměl být problém. 

    

 

Jak ochránit lak proti ošoupání od bowdenů?

Velmi často se setkávám s dotazem, jak ochránit lak rámu kola proti jeho ošoupání, až na jeho základní materiál. Řešení je velmi prosté. Na trhu jsou přímo k tomuto účelu určené samolepky. Oproti klasickým samolepkám jsou vyrobeny z tvrdšího plastu, aby byla zaručena jejich dlouhá životnost. Pokud nechcete na rám kola nic lepit, tak druhou variantou může být pořízení speciálních měkčených trubiček, které se nasunou přímo na bowden. 

    

 

Pokud vás zajímá, jak si poradit s výměnou bowdenů, pokračujte na následující článek

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE

Hodnocení: 100%

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE Brzdy, stejně jako jízdní kola, prošly a postupem doby stále procházejí určitým vývojem. V následujících řádcích nahlédneme lehce do historie a postupně se dostaneme k soudobým typům brzd, které se používají u moderních jízních kol.

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE

Hodnocení: 90%

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE Kotoučové brzdy už nejsou výsadou jen horských kol. Jejich vysoká účinnost a malé ovládací síly, jim pomohly, prosadit se napříč téměř všemi cyklistickými disciplínami. Kotoučová brzda se zjednodušeně skládá z ovládací (brzdové) páky, třmenu a brzdového kotouče. Přenos brzdné síly mezi brzdovou pákou a třmenem brzdy, je vyřešen mechanicky (brzdovým lankem), nebo hydraulicky (pomocí kapaliny). Velmi podstatnou částí kotoučové brzdy jsou také brzdové destičky, které musí být vždy kompatibilní s danou brzdou. Co se týče brzdné směsi, tak jsou standardně vyráběny ve dvou typech.

KOMPONENTOVÉ SADY

Hodnocení: 25%

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL

Hodnocení: 100%

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL Ložisko je strojní součást, která umožňuje rotační pohyb součásti. Co se týče nábojů, používají se dva typy konstrukce. Náboje s tzv. průmyslovými ložisky a kónusové náboje. Každé řešení má svá specifika a s tím spojené výhody a nevýhody.

HLAVOVÉ SLOŽENÍ

Hodnocení: 0%

HLAVOVÉ SLOŽENÍ Hlavové složení je sestava dvou axiálně zatěžovaných ložisek, které se vkládají, nebo lisují do rámu kola, konkrétně do hlavové trubky a umožňují směrové řízení kola. Postupem času a postupným vývojem vzniklo několik typů a rozměrových standardů. Hlavová složení se volí podle několika hledisek, která se dozvíte v následujících řádcích.

VENTILKY A DUŠE

Hodnocení: 0%

VENTILKY A DUŠE Ventilky a duše. Říkáte si, co na tom může být zajímavého? Ač se to na první pohled nezdá, tak i mezi ventilky a dušemi jsou určité rozdíly, které je dobré znát. Celkem jsou na našem trhu tři typy ventilků, několik pojmenování a tři možnosti označení rozměru duše. Takové množství už může být matoucí, a proto jsme se rozhodli, udělat v této věci trochu jasno.