Hlavní stránka Novinky a Články BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE

Novinky a Články

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE

autor: Jakub Pernica datum: 23.11.2015

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE Kotoučové brzdy už nejsou výsadou jen horských kol. Jejich vysoká účinnost a malé ovládací síly, jim pomohly, prosadit se napříč téměř všemi cyklistickými disciplínami. Kotoučová brzda se zjednodušeně skládá z ovládací (brzdové) páky, třmenu a brzdového kotouče. Přenos brzdné síly mezi brzdovou pákou a třmenem brzdy, je vyřešen mechanicky (brzdovým lankem), nebo hydraulicky (pomocí kapaliny). Velmi podstatnou částí kotoučové brzdy jsou také brzdové destičky, které musí být vždy kompatibilní s danou brzdou. Co se týče brzdné směsi, tak jsou standardně vyráběny ve dvou typech.

 

Brzdové destičky

1. sintrované brzdové destičky

Velkou výhodou je, že brzdí v jakýchkoliv podmínkách, jsou odolnější vůči přehřátí a tudíš mají delší životnost. Aby brzda dosáhla své 100% účinnosti, musí být destičky mírně zahřáté, proto se nejlépe hodí pro dlouhé sjezdy. Jejich nevýhoda spočívá ve vyšší hlučnosti při brzdění a to obzvláště v mokru.

2. organické brzdové destičky

Vynikají minimální hlučností při brzdění (i v mokru) a okamžitým nástupem brzdného účinku. Při jízdě v mokru a blátě se sjíždějí rychleji než sintrované, proto v těchto podmínkách nejsou tak účinné. Díky jejich měkčí směsi však neubrušují tolik brzdový kotouč.

 

Brzdový kotouč

Brzdový kotouč je nejčastěji vyráběn z nerezové oceli. Hlavním důvodem používání tohoto materiálu, je nemožnost jakéhokoliv mazání. Brzdové kotouče se vyrábějí v několika průměrech a dvou typech upevnění na náboj kola.
 
 
1. Centrlock
 
Upevnění je provedeno jedinou centrální maticí. Velká výhoda tohoto řešení je v rychlé montáži/demontáži. Nevýhodou je nutnost použití speciálního stahováku. Stahovák je však shodný se stahovákem na kazetu Shimano HG.

 

2. šestice šroubů

Dalším technickým řešením je připevnění pomocí šroubů. Zpravidla se používají torxové šrouby. Šroubový spoj bývá vždy pojištěn závitovým tmelem, pro zamezení jeho povolení. Výhodou oproti centrlocku je, že nepotřebujete žádný speciální stahovák. Kvůli použití většího množství spojovacích elementů však trvá práce déle a při neopatrné práci můžete hlavu torxového šroubu celkem jednoduše vymačkat. 

 

Řešení od shimana

Technologie pod názvem​ Ice-Tec, je speciální řešení od známého japonského výrobce komponentů kol. Byla vyvinuta pro zlepšení brzdného účinku a lepší odvod tepla z brzdy. Lepší odvod tepla zaručuje nižší hlučnost, snížení vadnutí brzd a v neposlední řadě také menší opotřebení destiček. Brzdové destičky jsou opatřeny chladičem z Al slitiny, který zaručuje lepší odvod tepla.

 
Brzdový kotouč je složen ze tří vrstev (nerez. ocel – Al slitina – nerez. ocel). Takto konstruovaný kotouč zaručuje lepší vyzařování tepla a snižuje povrchovou teplotu až o 100°C.
 
 
Jak vyměnit brzdové destičky pro brzdy shimano, naleznete v našich servisních postupech
 
 

Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE

Hodnocení: 100%

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE Brzdy, stejně jako jízdní kola, prošly a postupem doby stále procházejí určitým vývojem. V následujících řádcích nahlédneme lehce do historie a postupně se dostaneme k soudobým typům brzd, které se používají u moderních jízních kol.

KOMPONENTOVÉ SADY

Hodnocení: 25%

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL

Hodnocení: 100%

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL Ložisko je strojní součást, která umožňuje rotační pohyb součásti. Co se týče nábojů, používají se dva typy konstrukce. Náboje s tzv. průmyslovými ložisky a kónusové náboje. Každé řešení má svá specifika a s tím spojené výhody a nevýhody.

BOWDENY A LANKA

Hodnocení: 0%

BOWDENY A LANKA Lanka a bowdeny jsou důležitými, ale často opomíjenými komponenty kola, které zásadně ovlivňují jeho ovládání a váš zážitek z jízdy. V následujících řádcích se dozvíte, čím jsou specifická lanka používaná v cyklistice, z jakých materiálů se vyrábějí a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Dalším velmi důležitým komponentem je bowden, který má dva typy konstrukce a s tím spojené konkrétní použití.

HLAVOVÉ SLOŽENÍ

Hodnocení: 0%

HLAVOVÉ SLOŽENÍ Hlavové složení je sestava dvou axiálně zatěžovaných ložisek, které se vkládají, nebo lisují do rámu kola, konkrétně do hlavové trubky a umožňují směrové řízení kola. Postupem času a postupným vývojem vzniklo několik typů a rozměrových standardů. Hlavová složení se volí podle několika hledisek, která se dozvíte v následujících řádcích.

VENTILKY A DUŠE

Hodnocení: 0%

VENTILKY A DUŠE Ventilky a duše. Říkáte si, co na tom může být zajímavého? Ač se to na první pohled nezdá, tak i mezi ventilky a dušemi jsou určité rozdíly, které je dobré znát. Celkem jsou na našem trhu tři typy ventilků, několik pojmenování a tři možnosti označení rozměru duše. Takové množství už může být matoucí, a proto jsme se rozhodli, udělat v této věci trochu jasno.