Hlavní stránka Novinky a Články DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE

Novinky a Články

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE

autor: Jakub Pernica datum: 20.11.2015

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE Brzdy, stejně jako jízdní kola, prošly a postupem doby stále procházejí určitým vývojem. V následujících řádcích nahlédneme lehce do historie a postupně se dostaneme k soudobým typům brzd, které se používají u moderních jízních kol.

 

Páková brzda

Je to jeden z nejstarších brzdných systémů používaný v cyklistice. Princip brzdy spočívá v tom, že na pneumatiku je z horní strany přitlačován brzdový špalík. S tímto řešením se lze setkat na dnes již historických kolech. Tato brzda byla velmi často používána v kombinaci s torpédem a postupně byla vytlačena účinnější ráfkovou brzdou.

 

Torpédo

Torpédo přežilo už takřka 100 let své existence. Dříve bylo používáno velmi často. Dnes se s tímto řešením lze setkat u dětských kol nebo u singlespeedů.  Brzda se aktivuje šlápnutím dozadu.

 

Bubnová brzda

Bubnové brzdy se v cyklistice využívají především u elektrokol. Poznáte ji celkem jednoduše. Vyznačuje se mohutným nábojem, ve kterém je skryto celé brzdné ústrojí. Nevýhodou je její vyšší hmotnost. Naopak velkou výhodou tohoto systému je minimální údržba, protože celé brzdné ústrojí je chráněno proti okolním nečistotám

 

Ráfková brzda

Ráfkové brzdy mají mnoho variant provedení. Její účinnost velmi ovlivňuje konstrukce samotné brzdy a také kvalita a směs brzdových špalků. 

 

1. Cantilever

Své kořeny má v cyklokrosu, kde se používá do dnes. S příchodem horských kol byla využívána i v této disciplíně, ale postupem času byla vytlačena tzv. véčkovou brzdou (V-brake). Její hlavní nevýhodou je nižší účinnost, ale díky své konstrukci není tak náchylná na zanášení blátem. 

​​

 

​2. V-brake

Dnes se s ní můžete setkat u dětských kol, nebo u základních modelů krosových/trekkingových a horských kol.  Je účinnější než cantilever, ale s kotoučovou brzdou se rovnat nemůže. Při výběru brzdových špalků, je nutné zjistit, jaký máte typ jejich uchycení. Brzda má dvě vývojové fáze. U staršího typu se používají tzv. trny. U novějšího typu se používají šroubovací brzdové špalky. Výhoda tohoto konstrukčního řešení je snadnější a rychlejší výměna špalků a také snadnější seřizování polohy špalků vůči ráfku.

​Starší typ                                                                   Novější typ

    

 

3. Silniční brzda

Chtělo by se říci, že silniční brzdy vypadají od začátku jejich vývoje stále stejně, opak je ale pravdou. Silniční kola dnes neváží téměř nic, oproti kolům před 40 lety. Brzdné systémy samozřejmě nemohly zůstat v pozadí. Hlavními rozdíly mezi jednotlivými brzdami kromě ceny, je tedy také hmotnost, která v dnešní době hraje velmi důležitou roli. Brzdové čelisti jsou dnes konstruovány z lehkých slitin kovů a jejich brzdný výkon, je v kombinaci s kvalitními brzdovými špalky více než dostačující. Existují v jednočepové nebo dvoučepové variantě. Častěji se ale používá dvoučepová brzda, která má vyšší brzdný výkon a snáze se seřizuje její chod.

Jednočepová brzda                                                    Dvoučepová brzda

    

 

4. Centric

Je to brzdný systém, který si asi většina lidí spojuje se starými koly Favorit. V době socialismu to bylo v podstatě to nejlepší, co jste mohli dostat. Předností brzdy centrik je vyšší účinnost oproti soudobým klasickým silničním brzdám od favoritu. Dnes už je tento systém překonán a nepoužívá se.

    

 

Kotoučová brzda

Tuto brzdu zná asi každý cyklista díky horskému kolu. Začíná se ale čím dál více využívat napříč všemi cyklistickými disciplínami. Vyniká svojí vysokou účinností i při jízdě v dešti. V horské cyklistice se už používá dlouhou dobu. Není tedy divu, že tuto brzdu naleznete i u levnějších modelů. Dnes se s ní setkáte také u cyklokrosových kol a svou pozici si začíná budovat i mezi silničními koly. Je ale otázkou, zda se na silničních kolech prosadí.

 

V tabulce jsou uvedeny hlavní výhody a nevýhody kotoučových brzd:

 

Kotoučové brzdy můžeme rozdělit do dvou kategorií:

Mechanická kotoučová brzda

Mechanické kotoučové brzdy se vyskytují převážně na levnějších horských kolech nebo u silničních a cyklokrosových kol. Brzda je ovládána pomocí brzdového lanka. Levnější brzdy mají pohyblivou pouze jednu brzdovou destičku. To znamená, že brzdový kotouč je přitlačován pouze z jedné strany k tzv. pevné destičce. Kvalitnější brzdy mají pohyblivé obě destičky. Výhoda tohoto řešení je rovnoměrné opotřebení destiček, snadnější seřízení vůči brzdovému kotouči a vyšší účinnost celé brzdy.

 

Hydraulická kotoučová brzda

Dnes už lze říci, že se na horském kole stala standardním komponentem. Své místo si vybudovala díky své skvělé účinnosti téměř za jakýchkoliv podmínek a malé ovládací síle. Jako brzdné médium se používá brzdová kapalina, nebo minerální olej. Pro výměnu brzdových destiček u hydraulické kotoučové brzdy jsme vytvořili článek – výměna brzdových destiček.

 

Tipy a rady pro servis jednotlivých brzd naleznete v našich servisních postupech


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE

Hodnocení: 90%

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE Kotoučové brzdy už nejsou výsadou jen horských kol. Jejich vysoká účinnost a malé ovládací síly, jim pomohly, prosadit se napříč téměř všemi cyklistickými disciplínami. Kotoučová brzda se zjednodušeně skládá z ovládací (brzdové) páky, třmenu a brzdového kotouče. Přenos brzdné síly mezi brzdovou pákou a třmenem brzdy, je vyřešen mechanicky (brzdovým lankem), nebo hydraulicky (pomocí kapaliny). Velmi podstatnou částí kotoučové brzdy jsou také brzdové destičky, které musí být vždy kompatibilní s danou brzdou. Co se týče brzdné směsi, tak jsou standardně vyráběny ve dvou typech.

KOMPONENTOVÉ SADY

Hodnocení: 25%

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL

Hodnocení: 100%

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL Ložisko je strojní součást, která umožňuje rotační pohyb součásti. Co se týče nábojů, používají se dva typy konstrukce. Náboje s tzv. průmyslovými ložisky a kónusové náboje. Každé řešení má svá specifika a s tím spojené výhody a nevýhody.

BOWDENY A LANKA

Hodnocení: 0%

BOWDENY A LANKA Lanka a bowdeny jsou důležitými, ale často opomíjenými komponenty kola, které zásadně ovlivňují jeho ovládání a váš zážitek z jízdy. V následujících řádcích se dozvíte, čím jsou specifická lanka používaná v cyklistice, z jakých materiálů se vyrábějí a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Dalším velmi důležitým komponentem je bowden, který má dva typy konstrukce a s tím spojené konkrétní použití.

HLAVOVÉ SLOŽENÍ

Hodnocení: 0%

HLAVOVÉ SLOŽENÍ Hlavové složení je sestava dvou axiálně zatěžovaných ložisek, které se vkládají, nebo lisují do rámu kola, konkrétně do hlavové trubky a umožňují směrové řízení kola. Postupem času a postupným vývojem vzniklo několik typů a rozměrových standardů. Hlavová složení se volí podle několika hledisek, která se dozvíte v následujících řádcích.

VENTILKY A DUŠE

Hodnocení: 0%

VENTILKY A DUŠE Ventilky a duše. Říkáte si, co na tom může být zajímavého? Ač se to na první pohled nezdá, tak i mezi ventilky a dušemi jsou určité rozdíly, které je dobré znát. Celkem jsou na našem trhu tři typy ventilků, několik pojmenování a tři možnosti označení rozměru duše. Takové množství už může být matoucí, a proto jsme se rozhodli, udělat v této věci trochu jasno.