Hlavní stránka Novinky a Články HLAVOVÉ SLOŽENÍ

Novinky a Články

HLAVOVÉ SLOŽENÍ

autor: Jakub Pernica, vložení a korekce: Václav Bílek datum: 21.7.2016

HLAVOVÉ SLOŽENÍ Hlavové složení je sestava dvou axiálně zatěžovaných ložisek, které se vkládají, nebo lisují do rámu kola, konkrétně do hlavové trubky a umožňují směrové řízení kola. Postupem času a postupným vývojem vzniklo několik typů a rozměrových standardů. Hlavová složení se volí podle několika hledisek, která se dozvíte v následujících řádcích.

Hlavová složení lze rozdělit na dva základní typy. Konkrétně se jedná o závitové hlavové složení a hlavové složení ahead. Tyto dva typy se liší několika konstrukčními provedeními. Mezi nejzákladnější patří rozdílné konstrukční provedení představce a rozdílné opracování sloupku přední vidlice. 

 

Závitové hlavové složení

Je nejstarším typem hlavových složení, které se používají dodnes. V dnešní době se s ním lze setkat u základních modelových řad horských kol, krossových/trekkingových kol, dětských kol, odrážedel a také u koloběžek. Největší výhoda je ve velké variabilitě nastavení výšky představce.

 

AHEAD

Dnes je nejpoužívanějším typem. Výhodou je větší styčná plocha mezi představcem a sloupkem vidlice a konstrukční „jednoduchost“ jeho seřízení, kdy si vystačíte pouze s imbusovým klíčem. 

Hlavové složení AHEAD se dále dělí na:

  1. Klasické

  1. Polointegrované 

  1. Integrované 

Mezi další standardy ahead hlavových složení, patří tzv. tapered hlavové složení, kdy má každé ložisko jiný průměr. Konkrétně spodní ložisko je větší, než horní. Tento standard zaručuje vyšší tuhost spojení přední vidlice s rámem kola.

 

A na co se zaměřit při výběru nového hlavového složení?

Z předchozích řádků jste zjistili, jaký typ hlavového složení potřebujete. Nyní je důležité vybrat konkrétní rozměrový standard. Rozměry hlavových složení se zpravidla udávají v palcích i milimetrech.

První rozměr, který vás bude zajímat, je vnější průměr sloupku přední vidlice. Poté je nutné zkontrolovat kompatibilitu hlavového složení se samotným rámem kola. Každý výrobce rámů udává v jeho specifikacích konkrétní doporučený typ hlavového složení. Rám kola, hlavové složení a přední vidlice musí být vždy kompatibilní.

Dalším hlediskem při výběru hlavového složení je kvalita jeho zpracování.  Jednotlivé kvalitativní rozdíly jsou dány použitými materiály a kvalitou těsnění ložiskových kuliček, od čehož se odvíjí životnost tohoto komponentu.

 

Jak servisovat a správně seřídit hlavové složení, zjistíte v následujících článcích:

- závitové hlavové složení

- hlavové složení ahead

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE

Hodnocení: 100%

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE Brzdy, stejně jako jízdní kola, prošly a postupem doby stále procházejí určitým vývojem. V následujících řádcích nahlédneme lehce do historie a postupně se dostaneme k soudobým typům brzd, které se používají u moderních jízních kol.

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE

Hodnocení: 90%

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE Kotoučové brzdy už nejsou výsadou jen horských kol. Jejich vysoká účinnost a malé ovládací síly, jim pomohly, prosadit se napříč téměř všemi cyklistickými disciplínami. Kotoučová brzda se zjednodušeně skládá z ovládací (brzdové) páky, třmenu a brzdového kotouče. Přenos brzdné síly mezi brzdovou pákou a třmenem brzdy, je vyřešen mechanicky (brzdovým lankem), nebo hydraulicky (pomocí kapaliny). Velmi podstatnou částí kotoučové brzdy jsou také brzdové destičky, které musí být vždy kompatibilní s danou brzdou. Co se týče brzdné směsi, tak jsou standardně vyráběny ve dvou typech.

KOMPONENTOVÉ SADY

Hodnocení: 25%

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL

Hodnocení: 100%

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL Ložisko je strojní součást, která umožňuje rotační pohyb součásti. Co se týče nábojů, používají se dva typy konstrukce. Náboje s tzv. průmyslovými ložisky a kónusové náboje. Každé řešení má svá specifika a s tím spojené výhody a nevýhody.

BOWDENY A LANKA

Hodnocení: 0%

BOWDENY A LANKA Lanka a bowdeny jsou důležitými, ale často opomíjenými komponenty kola, které zásadně ovlivňují jeho ovládání a váš zážitek z jízdy. V následujících řádcích se dozvíte, čím jsou specifická lanka používaná v cyklistice, z jakých materiálů se vyrábějí a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Dalším velmi důležitým komponentem je bowden, který má dva typy konstrukce a s tím spojené konkrétní použití.

VENTILKY A DUŠE

Hodnocení: 0%

VENTILKY A DUŠE Ventilky a duše. Říkáte si, co na tom může být zajímavého? Ač se to na první pohled nezdá, tak i mezi ventilky a dušemi jsou určité rozdíly, které je dobré znát. Celkem jsou na našem trhu tři typy ventilků, několik pojmenování a tři možnosti označení rozměru duše. Takové množství už může být matoucí, a proto jsme se rozhodli, udělat v této věci trochu jasno.