Hlavní stránka Novinky a Články JAK SI VYBRAT SPRÁVNÝ TYP KOLA?

Novinky a Články

JAK SI VYBRAT SPRÁVNÝ TYP KOLA?

autor: Jakub Pernica datum: 20.5.2015

JAK SI VYBRAT SPRÁVNÝ TYP KOLA? V dnešní době existuje několik typů jízdních kol. Pro výběr správného typu kola, by mělo být hlavními kritérii prostředí (terén), ve kterém budete jezdit a k jakému účelu chcete kolo používat. Jestli ho budete mít jen jako dopravní prostředek po městě, na výlety s rodinou, či pro tréninkové nebo závodní účely. Přesně na tyto otázky se vás bude v obchodě ptát prodejce. Po přečtení tohoto článku mu ihned a bez váhání na vše odpovíte.

 

Horská kola

Horská kola jsou určena pro jízdu v terénu mimo zpevněné cesty. Dělí do mnoha kategorií a podle toho mají i svá specifika. V tomto článku se dozvíte informace, které se týkají „klasických“ horských kol, tedy kola určená pro cross country a maraton. Vybrali jsme dvě základní hlediska, podle kterých se lze orientovat při užším výběru horského kola.

 

Typ rámu kola – pevný (hartail) nebo odpružený (fullsuspension) rám

Výhody kola s pevným rámem:

- nižší hmotnost

- lepší akcelerace

- levnější než stejně vybavené (komponentově) celoodpružené kolo

- méně náročné na servis (absence zadní odpružené části) 

 

Výhody celoodpruženého kola:

- vyšší komfort jízdy

- v terénu šetří energii cyklisty díky absorpci nerovností

- lepší průchodnost terénem

 

Dle průměrů kol

26"

Tento průměr kol je spojen s horskými koly už od prvopočátku. Dnes je vytlačován koly průměru 27,5". Nyní většina výrobců nabízí 26" kola jen pro základní modelové řady, nebo jsou zahrnuty do kategorie dětských kol. Někteří výrobci už tento rozměr nemají vůbec v nabídce. Tento rozměr kol je určen díky své výborné obratnosti do technického terénu. Z uvedených rozměrů kol pocitově nejlehčeji akceleruje a nejsnadněji se ovládá.

27, 5"

Novinka roku 2014. Snoubí vlastnosti 26 a 29 palcových kol, blíží se však více 26" kolům, a proto je začíná nahrazovat. Tato kategorie je určena pro lidi, kteří jsou nižšího vzrůstu, nebo pro jezdce, kteří si užívají vlastní techniku jízdy v terénu a práci s těžištěm.

29"

Tento rozměr kol byl na trh uveden kolem roku 2011 a výrazně ovlivnil současné smýšlení o horské cyklistice. Dnes tento rozměr kol používá většina profesionálních cyklistů na závodech světového poháru. Díky velkým průměrům kol má skvělou průchodnost terénem, stabilitu jízdy a dobře udržuje rychlost. Nevýhody jsou horší manévrovatelnost v členitém terénu a horší akcelerace.

 

27,5" (26") vs. 29"

27.5" (26")

- nižší hmotnost (dána průměrem kol)

- obratnější v malých rychlostech

- vhodné pro cyklisty nižšího vzrůstu

 

29"

- lepší prostupnost terénem

- jistější jízda v terénu (větší styčná plocha pláště)

- snadnější překonávání překážek

- lepší absorpce nerovností (větší styčná plocha pláště s podložkou)

 

Enduro

Jsou to kola určena do extrémních terénních podmínek. Zpravidla se jedná o celoodpružená kola, které se vyznačují vyššími zdvihy odpružení. Tato kola jsou předurčena především pro trailové ježdění.

 

Downhill (DH)

Sjezdová kola jsou konstruována pro zvládnutí sjezdu v extrémním terénu. Kola jsou osazována pružícími prvky s vysokými zdvihy pro hladký průjezd terénem. Pro jízdu na větší vzdálenost jsou však téměř nepoužitelná. Je to dáno specifickou geometrií rámu a také vyšší hmotností celého kola.

 

Silniční kola

Jak už napovídá název, tak silniční kola jsou určena pro jízdu na silnici. Vyznačují se sportovní geometrií a nízkou hmotností. Jsou proto předurčena ke sportovnímu využití. Někteří výrobci však nabízejí silniční kola také pro rekreační cyklisty. Tyto kola mají velmi komfortní geometrii. Vyznačující se kratším rámem a vyšší hlavovou trubkou.

Od sezóny 2015 mnoho výrobců začalo nabízet silniční kola s kotoučovými brzdami. Kotoučové brzdy dosud nebyly schváleny UCI (mezinárodní cyklistická unie) pro použití pro vrcholový sport, a proto je zatím u profesionálních cyklistů nemůžeme vidět.

 

Cyklokrosová kola

Cyklokrosová kola jsou především závodní speciály. Vzhledově velmi připomínají silniční kola, ale mají několik specifikací. Hlavní rozdíly mezi cyklokrosovým a silničním kolem jsou širší pláště, odlišný typ brzd (cantilever nebo kotoučové), robustnější konstrukce rámu i přední vidlice, sportovní geometrie rámu a lehčí převody. Při běžném používání je však kolo velmi všestranné. U cyklokrosového kola je možné použití i silničních kol a tím je lze využít i jako silniční kolo.

 

Trekingová / krosová kola

Jsou určitým kompromisem mezi silničními a horskými koly. Jsou vhodná pro rekreační cyklisty jak pro jízdu po asfaltu, tak i mimo něj.  Ideální využití tohoto typu kola jsou zpevněné cyklostezky, silnice a polní cesty. Obecně má tento typ kol kratší geometrii rámu a cyklista má na kole vzpřímenější pozici. Díky tomu je kolo velice pohodlné. Tato kola bývají obvykle osazována odpruženou vidlicí a u vyšších modelů (dražších kol) jsou standardem i hydraulické kotoučové brzdy a vzduchová odpružená přední vidlice. U této kategorie kol je také počítáno s osazením různými doplňky (blatníky, různé brašny, košíky apod.). Tato kola jsou oblíbená u lidí, kteří nemají závodní ambice a chtějí si užít lehkost jízdy a pohodlné ovládání kola.

 

Singlespeed

Jedná se o kola, která mají jen jeden převod. Určení těchto kol je především pro rychlý pohyb ve městě. U těchto kol by jste jen marně hledali blatníky košíky a jiné doplňky. Tato kola mají svoji hlavní přednost, a tou je  jednoduchost. Většinou se jedná o velmi originální projekty. Mnoho cyklistů si tato kola skládá sama, kdy pro stavbu využívají starší rámy kol. Proto je velké množství těchto kol s ocelovým rámem. Hliníkové a karbonové rámy samozřejmě také nejsou výjimkou, ale nejsou tak běžné. V poslední době se těmito koly zabývají také někteří výrobci kol, kteří touto kategorií rozšířili svoji nabídku. Existují také výrobci zabývající se přímo těmito koly.

 

Fat bike (sněžné kolo)

Masově je nabízeno od sezóny 2015. Vychází z kola určeného pro jízdu po zasněžené krajině. Vyznačuje se tlustými pneumatikami (kolem 4"). Kolo obvykle nemá žádné tlumící/pružící prvky, ale i tak je jízda komfortní, protože tlak v pneumatikách je velice nízký (působí větší plochou na sníh, tudíš se neboří).

 

BMX, dirtová kola, street kola

BMX, dirt a street kola jsou uzpůsobená pro jízdu na rampách, speciálně vytvořených tratích a ve skateparcích budou chloubou všech, kterým obyčejná horská kola nevyhovují. Mají robustnější rámy, kvalitní komponenty a stylový design. BMX a dirtová kola jsou využívaná především pro závodní účely.

 

Elektrokolo

Kola s elektrickým pohonem jsou dnes velmi populární. Díky neustálému vývoji se stále prodlužuje dojezd a není tedy problém je využívat i na delší cesty. Elektrokolo lze také získat přestavbou vašeho současného kola. Na trhu existují přímo sety pro přestavbu vašeho stávajícího kola na elektrokolo.

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

POHONY JÍZDNÍCH KOL

Hodnocení: 100%

POHONY JÍZDNÍCH KOL Převody jsou alfou a omegou jízdního kola. V cyklistice se používají řetězové a řemenové převody. Tyto převody přenáší kroutící moment z převodníku na kazetu, popř. z řemenice na řemenici. Vhodné zvolení převodů je tedy velmi důležitá věc. Je třeba brát v potaz, pro jaké kolo budou převody voleny a kdo bude kolo používat. Jinak zpřevodované kolo bude mít závodník, který disponuje velkou silou a bude klást důraz na rychlou a silovou jízdu. Naopak rekreační cyklista bude chtít od kola určitou univerzálnost a minimální servisní nároky.

KOMPONENTOVÉ SADY

Hodnocení: 25%

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

VÝBĚR DĚTSKÉHO KOLA

Hodnocení: 0%

VÝBĚR DĚTSKÉHO KOLA Dětská kola jsou vyráběna v několika velikostech. Ty jsou primárně dány průměry kol v palcích. Je to tedy jiný systém označování, než u kol pro dospělé. Jejich velikosti začínají od 12" kol a postupně pokračují až k velikostem 26". Mezi dětská kola lze dnes zahrnout i odrážedla. Ty lze používat už od dvou až tří let věku dítěte. Odrážedla vynikají svojí výbornou ovladatelností a nízkou hmotností. Jsou tedy skvělou volbou pro první krůčky v cyklistice.

MATERIÁLY RÁMŮ KOL

Hodnocení: 0%

MATERIÁLY RÁMŮ KOL Konstrukční materiály zásadně ovlivňují vlastnosti kola, ať už se jedná o hmotnost, tuhost jednotlivých částí rámu či schopnost absorbovat různé nerovnosti. Přinášíme vám sérii článků, kde podrobně rozebereme jednotlivé konstrukční materiály, které se dnes pro výrobu rámů kol nejčastěji používají. Podíváme se na jejich mechanické vlastnosti a zjistíme, jaké trendy se v tomto odvětví cyklistiky objevují.