Hlavní stránka Novinky a Články KOMPONENTOVÉ SADY

Novinky a Články

KOMPONENTOVÉ SADY

autor: Jakub Pernica datum: 13.3.2017

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

 

Horská kola:

Zpřevodování horských kol je velmi různorodé. Používají troj, dvoj a jedno převodníky, nejčastěji v kombinaci s devíti až jedenácti rychlostními kazetami. Převodníky se volí o menším počtu zubů, ale naopak kazeta se volí o velkém rozsahu. Co se týče brzdných systémů, v drtivé většině se používají hydraulické kotoučové brzdy.

 

Silniční a cyklokrosová kola:

U silničních kol se dnes nejčastěji používá dvoupřevodník s deseti až jedenácti rychlostní kazetou. Převodníky se používají v tzv. klasické variantě 53-39, nebo poté kompakty 52-36 a 50-34. U turistických verzí silničních kol se lze také setkat s trojpřevodníkem. Kazety silničních kol mají menší rozsah převodů, ale jsou velmi jemně odstupňované. Běžně se lze setkat s rozsahy 12 – 28, 11 – 25… Nejčastěji se používají ráfkové brzdy, i když se i v této kategorii kol začínají prosazovat kotoučové brzdy.

Cyklokrosová kola jsou na první pohled velmi podobná silničním. Z hlediska komponentových sad používají identické sady jako silniční kola.  Zásadní rozdíl je však bv převodnících, které disponují menšími počty zubů než silniční.

 

Krosová/trekingová kola:

U zpřevodování krosových/trekkingových kol je kladen důraz na iniverzální využití kola. Počty zubů se tedy volí tak, aby cyklista neměl problém vyjet sebevětší stoupání, ale zároveň si mohl užít rychlý přesun po rovinatých úsecích a jízdu z kopce. U krossových/trekkingových kol se lze nejčastěji setkat s trojpřevodníkem a devíti, či deseti rychlostní kazetou, která zaručuje jemné odstupňování jednotlivých převodů. 

 

Pokud se chcete dozvědět více informací o jednotlivých typech kol, pokračujte na následující článek

 

V následující tabulce jsou seřazeny jednotlivé komponentové sady od základních až po ty nejvyšší, závodní sady. Tabulka platí pro sezonu 2017

 

Oficiální webové stránky jednotlivých výrobců:

Shimano

Sram 

Campagnolo 

microSHIFT

- FSA

 

Názor autora článku:

Je mýtus, že přehazovačka je nejdůležitějším komponentem na kole. Pokud bude kolo osazeno velmi levnou, ne tolik kvalitní sadou a přehazovačka bude použita ze závodních sad, tak jako celek, to nemůže spolehlivě a hlavně dlouhodobě perfektně fungovat. Mnohem lepší variantou je, když je kolo osazeno jednou, ale kompletní sadou. Takto osazené kolo zaručuje spolehlivou a bezproblémovou funkčnost, protože je zaručena 100% kompatibilita jednotlivých komponentů. Můžete si všimnout, že mnoho výrobců nabízí kola, kde je přehazovačka mnohdy i o dvě řady výše, než zbytek osazení kola. Tímto způsobem stoupne cena kola, ale výsledek a efekt pro kolo jako celek je minimální.

 



Fotogalerie

KOMPONENTOVÉ SADY 2016
KOMPONENTOVÉ SADY 2016

Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE

Hodnocení: 100%

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE Brzdy, stejně jako jízdní kola, prošly a postupem doby stále procházejí určitým vývojem. V následujících řádcích nahlédneme lehce do historie a postupně se dostaneme k soudobým typům brzd, které se používají u moderních jízních kol.

PŘEVODOVÝ POMĚR

Hodnocení: 90%

PŘEVODOVÝ POMĚR Převodový poměr se značí malým písmenem i. Je to poměr hnaného řetězového kola vůči hnacímu. Určuje, zda je zařazený převod „do rychla“ nebo „do pomala“. U jízdního kola je to poměr mezi počtem zubů na pastorku kazety a převodníku. Převodový poměr lze vypočítat několika možnostmi, např. podle otáček kol, výkonu atd. Pro výpočet převodového poměru řetězové linky jízdního kola je nejjednodušší, použít počty zubů převodníku a pastorku kazety. Počty zubů jsou zpravidla vyraženy nebo vygravírovány přímo na řetězových kolech. V případě, že jejich počet není nikde napsaný, nezbývá nic jiného, než...

POHONY JÍZDNÍCH KOL

Hodnocení: 100%

POHONY JÍZDNÍCH KOL Převody jsou alfou a omegou jízdního kola. V cyklistice se používají řetězové a řemenové převody. Tyto převody přenáší kroutící moment z převodníku na kazetu, popř. z řemenice na řemenici. Vhodné zvolení převodů je tedy velmi důležitá věc. Je třeba brát v potaz, pro jaké kolo budou převody voleny a kdo bude kolo používat. Jinak zpřevodované kolo bude mít závodník, který disponuje velkou silou a bude klást důraz na rychlou a silovou jízdu. Naopak rekreační cyklista bude chtít od kola určitou univerzálnost a minimální servisní nároky.