Hlavní stránka Novinky a Články LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL

Novinky a Články

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL

autor: Jakub Pernica, vložení a korekce: Václav Bílek datum: 31.5.2016

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL Ložisko je strojní součást, která umožňuje rotační pohyb součásti. Co se týče nábojů, používají se dva typy konstrukce. Náboje s tzv. průmyslovými ložisky a kónusové náboje. Každé řešení má svá specifika a s tím spojené výhody a nevýhody.

 

Prvním typem jsou náboje s tzv. průmyslovými ložisky. Jedná se o radiální jednořadá kuličková ložiska. Samotné ložisko se skládá z vnitřního kroužku, kuliček, klece a vnějšího kroužku. Jejich nevýhodou je, že přenesou pouze minimální axiální (osovou) sílu, která zkracuje životnost ložiska. Mezi hlavní výhodu lze zařadit minimální nároky na servis. Průmyslová ložiska bývají z pravidla utěsněna a pokud jsou kvalitně namazána z výroby mají velmi dlouhou životnost.

 

Druhým typem jsou kónusové náboje. Náboj je tvořen: osou náboje, ložiskovými kuličkami, kónusy, kontramaticemi, prachovkami a miskami, které jsou zalisovány do těla náboje. Velkou výhodou je servisovatelnost, kdy není problém celý náboj rozebrat, vyčistit a namazat, případně vyměnit jednotlivé opotřebené komponenty. Správné seřízení náboje vyžaduje určitý cit a zkušenosti. Co se týče opotřebení a případné výměny, tak je zpravidla levnější kónusový náboj. Samozřejmě ale záleží na konkrétním případu.

 

Vlivy způsobující špatnou funkčnost náboje (ložisek)

Koroze

Koroze je velmi častým důvodem špatné funkčnosti ložiska. Zabránit jí lze kvalitním mazáním vhodnou vazelínou, která zabraňuje vniknutí vody a vlhkosti až k samotným ložiskovým kuličkám. 

 

Pitting

Pitting, neboli česky řečeno dolíčkování  je nežádoucí destruktivní jev, který vzniká dlouhodobým provozem ložiska. Poškozený komponent se projevuje nehladkým povrchem, který zapříčiňuje větší mechanické ztráty a nehladký chod ložiska potažmo náboje. V extrémním případě může dokonce dojít až k destrukci takto poškozené části. Na fotce můžete vidět ložiskovou kuličku z kola Favorit po ujetí více než třiceti tisíc kilometrů.

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE

Hodnocení: 100%

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE Brzdy, stejně jako jízdní kola, prošly a postupem doby stále procházejí určitým vývojem. V následujících řádcích nahlédneme lehce do historie a postupně se dostaneme k soudobým typům brzd, které se používají u moderních jízních kol.

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE

Hodnocení: 90%

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE Kotoučové brzdy už nejsou výsadou jen horských kol. Jejich vysoká účinnost a malé ovládací síly, jim pomohly, prosadit se napříč téměř všemi cyklistickými disciplínami. Kotoučová brzda se zjednodušeně skládá z ovládací (brzdové) páky, třmenu a brzdového kotouče. Přenos brzdné síly mezi brzdovou pákou a třmenem brzdy, je vyřešen mechanicky (brzdovým lankem), nebo hydraulicky (pomocí kapaliny). Velmi podstatnou částí kotoučové brzdy jsou také brzdové destičky, které musí být vždy kompatibilní s danou brzdou. Co se týče brzdné směsi, tak jsou standardně vyráběny ve dvou typech.

KOMPONENTOVÉ SADY

Hodnocení: 25%

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

BOWDENY A LANKA

Hodnocení: 0%

BOWDENY A LANKA Lanka a bowdeny jsou důležitými, ale často opomíjenými komponenty kola, které zásadně ovlivňují jeho ovládání a váš zážitek z jízdy. V následujících řádcích se dozvíte, čím jsou specifická lanka používaná v cyklistice, z jakých materiálů se vyrábějí a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Dalším velmi důležitým komponentem je bowden, který má dva typy konstrukce a s tím spojené konkrétní použití.

HLAVOVÉ SLOŽENÍ

Hodnocení: 0%

HLAVOVÉ SLOŽENÍ Hlavové složení je sestava dvou axiálně zatěžovaných ložisek, které se vkládají, nebo lisují do rámu kola, konkrétně do hlavové trubky a umožňují směrové řízení kola. Postupem času a postupným vývojem vzniklo několik typů a rozměrových standardů. Hlavová složení se volí podle několika hledisek, která se dozvíte v následujících řádcích.

VENTILKY A DUŠE

Hodnocení: 0%

VENTILKY A DUŠE Ventilky a duše. Říkáte si, co na tom může být zajímavého? Ač se to na první pohled nezdá, tak i mezi ventilky a dušemi jsou určité rozdíly, které je dobré znát. Celkem jsou na našem trhu tři typy ventilků, několik pojmenování a tři možnosti označení rozměru duše. Takové množství už může být matoucí, a proto jsme se rozhodli, udělat v této věci trochu jasno.