Hlavní stránka Novinky a Články PÉČE O KOLO PO VYJÍŽĎCE

Novinky a Články

PÉČE O KOLO PO VYJÍŽĎCE

autor: Jakub Pernica datum: 25.10.2015

PÉČE O KOLO PO VYJÍŽĎCE Kolo, jako každý jiný stroj potřebuje pravidelnou údržbu. Zde se dozvíte, jak se o kolo starat, aby jste v servisu byli co nejméně a aby vám vydrželo v perfektním stavu.

 
 
Mytí

Pravidelné mytí a čištění kola je základním předpokladem pro jeho správnou funkci. Čištění není dobré provádět vapkou! Voda se pod vysokým tlakem dostává do útrob rámu a také do ložisek, kde může dojít i k vyplavení vazelíny a následné nefunkčnosti. Pokud však není na výběr (např. po závodě), snažte se vodu nestříkat do boků nábojů, středového složení a odpružení. Nejlepším způsobem je použití kýble s vodou. Případně použijte kombinaci vody s čistícím prostředkem (nejlépe cyklostar) a kartáče. Tato varianta sice není tak rychlá, ale prodloužíte si tím životnost kola a jeho komponentů. Po mytí je dobré kolo vysušit ideálně kompresorem, případně alespoň hadrem, aby jste zamezili korozi řetězu, šroubů, apod. Po očistě je potřeba namazat minimálně řetěz a odpruženou vidlici/tlumič.

Čištění kola je také důležité kvůli tomu, že můžete objevit různá poškození komponentů, či praskliny rámu, které mohou být pro jízdu velmi nebezpečné. Čisté kolo také není tolik náchylné k různému lupání a cvakání při jízdě. Tyto neduhy většinou způsobují částečky prachu a jiných drobných nečistot, které se dostanou mezi rám a komponent kola např. sedlovka, středové složení, patka přehazovačky apod.

Názorná ukázka poškozených dílů objevených při čištění

          

 

Řetěz

1. čištění řetězu 

Mezi čistým namazaným a neudržovaným řetězem, je obrovský rozdíl, který pozná i laik podle jeho hlučného chodu. Vyčištění řetězu prodlouží jeho životnost. Přímo z jednotlivých článků řetězu se dostanou jemné nečistoty, které spolu s mazivem vytvořily během provozu kola jemnou brusnou pastu.  Tato pasta zvětšuje vůle v řetězu a snižuje tak jeho životnost. Nejrychlejším, a také nejčistším způsobem jak vyčistit řetěz, je použití speciální myčky, která je navržena přímo pro tento servisní úkon.

- servisní postup najdete zde

2. mazání řetězu

Mazání řetězu je obecně známá věc. Málo kdo ale ví, jak ho mazat správně, abychom mazivo měli tam, kde je potřeba. Mazivo je důležité uvnitř řetězu. Pro správnou funkci by měl být řetěz vždy namazaný a čistý. Postup naleznete zde  mazání řetězu.

TIP: Návod, jak správně vyměnit řetěz na kole, najdete zde  výměna řetězu nýtováním a za pomocí rychlospojky.

 

Odpružení

S příchodem moderního odpružení kola vznikly větší nároky na servis. Odpružené vidlice a tlumiče mají doporučené servisní intervaly. Tyto doporučené lhůty jsou uvedeny v manuálu každé vidlice, či tlumiče. To, co si může udělat každý sám a částečně tím prodloužit servisní interval, je pravidelné mazání stíráků (gufer) a vnitřních nohou odpružené vidlice, či tlumiče. K mazání se používá silikonový olej.

- servisní postup najdete zde

 

Výhoda silničky

Silniční kolo má bezesporu mnoho výhod. Z pohledu servisu, je silniční kolo oproti biku téměř bezúdržbové. Je to dáno tím, že nemá žádná odpružení a není vystaveno takovému množství nečistot jako horské kolo. Pokud to hodně zjednoduším, tak v podstatě jediným komponentem, o který se člověk musí výrazně starat je řetěz. Na druhé pozici jsou samozřejmě brzdy  seřízení silniční brzdy.

 

Řazení

Když víme, že kolo bude nějakou dobu stát, je dobré odřadit na nejmenší převodník a nejmenší pastorek kazety (viz. obr). Je to převod, na který by se nemělo jezdit! Pro uskladnění kola je však tím nejlepším, co pro přehazovačku a přesmykač můžeme udělat. Tímto způsobem jsou pružiny přehazovačky a přesmykače v pozici, kdy je napnutí jejich pružin nejmenší. Díky tomuto úkonu prodloužíte jejich životnost.

 

 

Uskladnění

Kolo by mělo být skladováno především v dobře zabezpečené místnosti. Není asi potřeba zdůrazňovat, že se kola kradou i ze sklepů a garáží. Proto není výjimkou, že někteří lidé žijící v bytě, ubytují svého miláčka přímo doma. Mělo by být také v suché místnosti.

Na trhu je celá řada závěsných systémů a háků, takže si vybere opravdu každý. Kolu je prakticky jedno, v jaké poloze ho skladujeme. 

 

TIP: Přečtěte si naše desatero domácího servisu.

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

JAK SI VYBRAT SPRÁVNÝ TYP KOLA?

Hodnocení: 90%

JAK SI VYBRAT SPRÁVNÝ TYP KOLA? V dnešní době existuje několik typů jízdních kol. Pro výběr správného typu kola, by mělo být hlavními kritérii prostředí (terén), ve kterém budete jezdit a k jakému účelu chcete kolo používat. Jestli ho budete mít jen jako dopravní prostředek po městě, na výlety s rodinou, či pro tréninkové nebo závodní účely. Přesně na tyto otázky se vás bude v obchodě ptát prodejce. Po přečtení tohoto článku mu ihned a bez váhání na vše odpovíte.

JAK SI VYBRAT SPRÁVNOU VELIKOST KOLA?

Hodnocení: 90%

JAK SI VYBRAT SPRÁVNOU VELIKOST KOLA? Pro výběr správné velikosti kola je hlavním kritériem výška cyklisty. Každý výrobce kol uvádí tabulku s doporučenou velikostí rámu kola pro danou výšku člověka. Velikost rámů kol se značí v palcích (např. 18“) nebo v milimetrech [mm]. Zpravidla se udává délka sedlové trubky. Mnohem důležitější je ale délka rámu. V dnešní době, tedy době slopingových rámů (horní rámová trubka není ve vodorovné pozici) výška sedlové trubky může být v souvislosti s délkou rámu do určité míry zkreslena. Proto je vždy důležité prvotní vyzkoušení kola. Další možností je, nechat si vyrobit rám kola přímo na míru....

KOUPĚ BAZAROVÉHO KOLA – NA CO SI DÁT POZOR?

Hodnocení: 80%

KOUPĚ BAZAROVÉHO KOLA – NA CO SI DÁT POZOR? Pořízení bazarového kola je velmi lákavou možností, jak si pořídit za málo peněz hodně muziky. Je však zapotřebí, dodržet určité zásady, aby se koupě zbytečně neprodražila. Kolo se skládá z více či méně zásadních komponentů a je dobré mít přehled, kdy ještě používaná součást něco vydrží a kdy už je nutná její výměna. Je důležité si uvědomit, že na kole budete jezdit vy a určitě nechcete, aby se vaše kolo stalo nebezpečným. Sestavil jsem proto jednoduchý postup, na co se zaměřit a jak při koupi postupovat.

VYUŽITÍ ZBYTKŮ OMOTÁVKY

Hodnocení: 0%

VYUŽITÍ ZBYTKŮ OMOTÁVKY Pokud jezdíte na silničním nebo cyklokrosovém kole, mohl by Vás zajímat tento tip. Vždy, když se mění omotávka, tak zpravidla kousek zbyde. Většinou ale tento nevyužitý pásek omotávky skončí v koši, což jak se dočtete níže, není vždy rozumné.

PODTÁCEK POD NÁPOJE Z KAZETY

Hodnocení: 80%

PODTÁCEK POD NÁPOJE Z KAZETY Měnili jste opotřebovanou kazetu? Pokud ano, tu starou vyhazovat nemusíte. Podívejte se, jak si z tohoto komponentu můžete vytvořit originální a praktický doplněk pro domácnost, či dílnu. Při demontáži si vystačíte s kladivem, hadrem, důlčíkem a s trochou zručnosti.

VÝROBA KLÍČENKY Z ŘETĚZU

Hodnocení: 100%

VÝROBA KLÍČENKY Z ŘETĚZU Chcete mít originální klíčenku, kterou jen tak někdo nemá? Nový řetěz se vždy zkracuje na požadovanou délku a vždy část řetězu zůstane nevyužita. Pro výrobu tedy můžete použít zbytek nového řetězu, ale postačí i řetěz, který již dosloužil. Řetěz, ať už je nový, nebo použitý je dobré pečlivě vyčistit (i nový řetěz je namazaný přímo z výroby). Potřebovat budete dva stejně dlouhé kousky řetězu, dva kroužky na klíčenky a nýtovačku řetězu.

JAK VYUŽÍT STARÉ A POUŽITÉ KOMPONENTY?

Hodnocení: 100%

JAK VYUŽÍT STARÉ A POUŽITÉ KOMPONENTY? Znáte to. V dílně se vám „válí“ plno starých kazet, řetězů, přehazovaček a sem tam zakopnete o jakýsi motorek ze stěračů... Dílnu je potřeba jednou za čas uklidit a zbavit se těchto nepotřebných věcí... Pokud ale patříte mezi ty, kteří při úklidu přemýšlí, jak zbytečné předměty ještě využít, dám vám jeden tip.

VÝBĚR DĚTSKÉHO KOLA

Hodnocení: 0%

VÝBĚR DĚTSKÉHO KOLA Dětská kola jsou vyráběna v několika velikostech. Ty jsou primárně dány průměry kol v palcích. Je to tedy jiný systém označování, než u kol pro dospělé. Jejich velikosti začínají od 12" kol a postupně pokračují až k velikostem 26". Mezi dětská kola lze dnes zahrnout i odrážedla. Ty lze používat už od dvou až tří let věku dítěte. Odrážedla vynikají svojí výbornou ovladatelností a nízkou hmotností. Jsou tedy skvělou volbou pro první krůčky v cyklistice.

JAK ZAZIMOVAT KOLO

Hodnocení: 0%

JAK ZAZIMOVAT KOLO Cyklistická sezóna se pomalu, ale jistě chýlí ke svému konci. Většina cyklistů své kolo odloží k zimnímu spánku a vytáhne ho opět až na jaře. Pokud chcete mít své kolo příští sezónu v perfektní kondici, tak se vám vyplatí, věnovat mu na závěr sezóny ještě trochu pozornosti. V následujících řádcích jsem vám sepsal několik rad a doporučení z vlastní praxe, které by vám měli pomoci.