Hlavní stránka Novinky a Články POHONY JÍZDNÍCH KOL

Novinky a Články

POHONY JÍZDNÍCH KOL

autor: Jakub Pernica datum: 17.3.2016

POHONY JÍZDNÍCH KOL Převody jsou alfou a omegou jízdního kola. V cyklistice se používají řetězové a řemenové převody. Tyto převody přenáší kroutící moment z převodníku na kazetu, popř. z řemenice na řemenici. Vhodné zvolení převodů je tedy velmi důležitá věc. Je třeba brát v potaz, pro jaké kolo budou převody voleny a kdo bude kolo používat. Jinak zpřevodované kolo bude mít závodník, který disponuje velkou silou a bude klást důraz na rychlou a silovou jízdu. Naopak rekreační cyklista bude chtít od kola určitou univerzálnost a minimální servisní nároky.

 

Řemenový převod

Pro jízdní kola se používá ozubený řemen, který díky tvarové vazbě, zajišťuje konstantní převodový poměr. Zajištění řemenu proti padání, je vyřešeno vodící drážkou, která je vytvořena v řemenu a zabíhá do profilu řemenic. 

 

Řemenové převody nejsou, v cyklistice, žádnou novinkou. Používají se už delší dobu, ale moc často se nevidí. To je s největší pravděpodobností dáno cenou a také omezenou nabídkou výrobců, protože ne každý výrobce kol, nabízí takto osazené kolo. Vyšší cena řemenového převodu je dána nábojovou převodovkou, která funguje na principu soustavy ozubených kol. Ty jsou ukryty v zadním náboji kola. Velkou výhodou tohoto řešení jsou, zcela určitě, minimální nároky na údržbu. Řemen nevyžaduje, na rozdíl od řetězu mazání. Díky tomu také nehrozí žádné umazání, jako u řetězu.

 

Řetězový převod

Řetězový převod je sestava hnacího a hnaného řetězového kola, které jsou spojeny řetězem. Z pohledu strojírenství se jedná o válečkové řetězy. A proč je řetěz tak skvělý? Mezi jeho výhody patří vysoká účinnost, která dosahuje až 98 %, díky tvarové vazbě zaručuje konstantní převodový poměr, je finančně dostupný a na trhu je velký výběr od různých výrobců. Kvalitativní rozdíly mezi jednotlivými řetězy, jsou především v jeho povrchové úpravě, která ovlivňuje jeho životnost. Důležitým faktorem je také kompatibilita řetězu s převody kola. Ta je dána počtem pastorků kazety. Mezi nevýhody řetězových převodů patří údržba a nutnost mazání řetězu, které ovlivňuje také jeho životnost.

 

 

A jak řetězový převod funguje v souvislosti s převody kola? Obecně platí, že čím je zařazený větší převodník a menší pastorek na kazetě (viz schéma), tím větší rychlost jsme schopni na kole vyvinout. Samozřejmě za použití větší síly. Tento fakt je dán převodovým poměrem. Dnes se nejčastěji používají devíti až jedenácti rychlostní kazety. Použitím kazet o větším počtu pastorků se snížily jednotlivé skoky mezi převody a řazení se tak stalo plynulejší. 

 

Pokud vás zajímá, podle jakých kriterií vybrat nový řetěz, pokračujte na následující článek

 

Náběhy řazení:

Náběhy řazení mají za úkol plynulost přeřazení z jednoho řetězového kola na druhé. Jsou to speciálně designované prohlubně, výběžky, případně čepy na jednotlivých řetězových kolech. Využívají se jak u převodníků, tak u kazety. 

 

 

Zdroj:

SVOBODA, P., J. BRANDEJS a J. DVOŘÁČEK. Základy konstruování. Brno: Cerm, 2015. ISBN 978-80-7204-921-9

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

PŘEVODOVÝ POMĚR

Hodnocení: 90%

PŘEVODOVÝ POMĚR Převodový poměr se značí malým písmenem i. Je to poměr hnaného řetězového kola vůči hnacímu. Určuje, zda je zařazený převod „do rychla“ nebo „do pomala“. U jízdního kola je to poměr mezi počtem zubů na pastorku kazety a převodníku. Převodový poměr lze vypočítat několika možnostmi, např. podle otáček kol, výkonu atd. Pro výpočet převodového poměru řetězové linky jízdního kola je nejjednodušší, použít počty zubů převodníku a pastorku kazety. Počty zubů jsou zpravidla vyraženy nebo vygravírovány přímo na řetězových kolech. V případě, že jejich počet není nikde napsaný, nezbývá nic jiného, než...

VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU

Hodnocení: 90%

VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU Řetěz se používá k přenášení kroutícího momentu z hnacího řetězového kola (převodníků) na kolo hnané (kazetu). Proto je funkčně jedním z nejdůležitějších a nejnamáhanějších komponentů kola. Že se řetěz řetěz musí mazat je obecně známá věc. Mazání však není jedinou věcí, která prodlužuje jeho životnost.