Hlavní stránka Novinky a Články PŘEVODOVÝ POMĚR

Novinky a Články

PŘEVODOVÝ POMĚR

autor: Jakub Pernica datum: 4.10.2016

PŘEVODOVÝ POMĚR Převodový poměr se značí malým písmenem i. Je to poměr hnaného řetězového kola vůči hnacímu. Určuje, zda je zařazený převod „do rychla“ nebo „do pomala“. U jízdního kola je to poměr mezi počtem zubů na pastorku kazety a převodníku. Převodový poměr lze vypočítat několika možnostmi, např. podle otáček kol, výkonu atd. Pro výpočet převodového poměru řetězové linky jízdního kola je nejjednodušší, použít počty zubů převodníku a pastorku kazety. Počty zubů jsou zpravidla vyraženy nebo vygravírovány přímo na řetězových kolech. V případě, že jejich počet není nikde napsaný, nezbývá nic jiného, než zuby spočítat.

 

Převodový poměr dle velikosti převodu

i < 1 – převod do rychla – Pastorek kazety se otáčí rychleji než převodník. 

i = 1 – Stejné otáčky převodníku a pastorku kazety.

i > 1 – převod do pomala – Pastorek kazety se otáčí pomaleji než převodník. 

 

Výpočet

 

V tabulkách níže jsou vypočteny převodové poměry vybraných variant převodů pro horská a silniční kola.

 

Zdroj:

SVOBODA, P., J. BRANDEJS a J. DVOŘÁČEK. Základy konstruování. Brno: Cerm, 2015. ISBN 978-80-7204-921-9

 


Diskuse

PŘEVODOVÝ POMĚR Tomass 6.10.2016 11:06
PŘEVODOVÝ POMĚR Jara 7.10.2016 14:28

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

POHONY JÍZDNÍCH KOL

Hodnocení: 100%

POHONY JÍZDNÍCH KOL Převody jsou alfou a omegou jízdního kola. V cyklistice se používají řetězové a řemenové převody. Tyto převody přenáší kroutící moment z převodníku na kazetu, popř. z řemenice na řemenici. Vhodné zvolení převodů je tedy velmi důležitá věc. Je třeba brát v potaz, pro jaké kolo budou převody voleny a kdo bude kolo používat. Jinak zpřevodované kolo bude mít závodník, který disponuje velkou silou a bude klást důraz na rychlou a silovou jízdu. Naopak rekreační cyklista bude chtít od kola určitou univerzálnost a minimální servisní nároky.

VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU

Hodnocení: 90%

VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU Řetěz se používá k přenášení kroutícího momentu z hnacího řetězového kola (převodníků) na kolo hnané (kazetu). Proto je funkčně jedním z nejdůležitějších a nejnamáhanějších komponentů kola. Že se řetěz řetěz musí mazat je obecně známá věc. Mazání však není jedinou věcí, která prodlužuje jeho životnost.