Hlavní stránka Novinky a Články VENTILKY A DUŠE

Novinky a Články

VENTILKY A DUŠE

autor: Jakub Pernica datum: 18.9.2016

VENTILKY A DUŠE Ventilky a duše. Říkáte si, co na tom může být zajímavého? Ač se to na první pohled nezdá, tak i mezi ventilky a dušemi jsou určité rozdíly, které je dobré znát. Celkem jsou na našem trhu tři typy ventilků, několik pojmenování a tři možnosti označení rozměru duše. Takové množství už může být matoucí, a proto jsme se rozhodli, udělat v této věci trochu jasno.

 

Ventilky

DV / Dunlop / Velo ventilek

Velo ventilky byly často používány v dřívějších dobách. Postupně je však vytlačily auto a galuskové ventilky a dnes už se moc nepoužívají. 

 

FV / Presta / Galuskový ventilek

S galuskovými ventilky se zpravidla setkáte u dražších kol. Tyto ventilky se nejdříve používaly v silniční cyklistice. Dnes se s nimi lze setkat v podstatě u všech kategorií kol.

Pokud nevíte, jak dofouknout kolo s galuskovým ventilkem, Štěrba poradí

 

AV / Auto / Moto ventilek

Velkou výhodou autoventilků je nulové riziko poškození ventilku při nafukování kola a možnost dofouknutí kdekoliv na benzinové stanici.

 

Duše

Za posledních několik málo let se doslova roztrhl pytel s novými rozměrovými standardy kol. Dnes už nestačí, když po prodavači budete chtít duši na horské kolo. Hlavní otázka prodavače bude velikost kola, konkrétně obvod ráfku. Velmi důležitá je také šířka duše v souvislosti s použitým pláštěm. Posledním bodem, který je potřeba si pohlídat, je délka ventilku. Ta se odvíjí od výšky ráfku.

Celkem se lze setkat se třemi možnostmi označení:

  • Size  tzv. francouzské označení. 700 – přibližný průměr duše, 35/43 – rozmezí šířky, C – písmeno určující přesný průměr 
  • ETRTO – nejpřesnější typ označení, udává přesný průměr a šířku duše. 35/44 – rozmězí šířky, 622 je průměr. Oba rozměry se udávaji v milimetrech.
  • Inch – rozměry v palcích. 28  přibližný průměr, 1 3/8  šířka    

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE

Hodnocení: 100%

DRUHY BRZD NA JÍZDNÍM KOLE Brzdy, stejně jako jízdní kola, prošly a postupem doby stále procházejí určitým vývojem. V následujících řádcích nahlédneme lehce do historie a postupně se dostaneme k soudobým typům brzd, které se používají u moderních jízních kol.

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE

Hodnocení: 90%

BRZDOVÉ DESTIČKY A KOTOUČE Kotoučové brzdy už nejsou výsadou jen horských kol. Jejich vysoká účinnost a malé ovládací síly, jim pomohly, prosadit se napříč téměř všemi cyklistickými disciplínami. Kotoučová brzda se zjednodušeně skládá z ovládací (brzdové) páky, třmenu a brzdového kotouče. Přenos brzdné síly mezi brzdovou pákou a třmenem brzdy, je vyřešen mechanicky (brzdovým lankem), nebo hydraulicky (pomocí kapaliny). Velmi podstatnou částí kotoučové brzdy jsou také brzdové destičky, které musí být vždy kompatibilní s danou brzdou. Co se týče brzdné směsi, tak jsou standardně vyráběny ve dvou typech.

POHONY JÍZDNÍCH KOL

Hodnocení: 100%

POHONY JÍZDNÍCH KOL Převody jsou alfou a omegou jízdního kola. V cyklistice se používají řetězové a řemenové převody. Tyto převody přenáší kroutící moment z převodníku na kazetu, popř. z řemenice na řemenici. Vhodné zvolení převodů je tedy velmi důležitá věc. Je třeba brát v potaz, pro jaké kolo budou převody voleny a kdo bude kolo používat. Jinak zpřevodované kolo bude mít závodník, který disponuje velkou silou a bude klást důraz na rychlou a silovou jízdu. Naopak rekreační cyklista bude chtít od kola určitou univerzálnost a minimální servisní nároky.

KOMPONENTOVÉ SADY

Hodnocení: 25%

KOMPONENTOVÉ SADY Přehazovačka, přesmykač, brzdy, řazení, kazeta, kliky, řetěz… Všechny tyto komponenty, lze jako celek nazvat komponentovou sadou. Komponentové sady se liší cenou, kvalitou zpracování, hmotností, použitými materiály a v neposlední řadě také svým koncovým určením pro typ kola.

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL

Hodnocení: 100%

LOŽISKA POUŽÍVANÁ V NÁBOJÍCH KOL Ložisko je strojní součást, která umožňuje rotační pohyb součásti. Co se týče nábojů, používají se dva typy konstrukce. Náboje s tzv. průmyslovými ložisky a kónusové náboje. Každé řešení má svá specifika a s tím spojené výhody a nevýhody.

BOWDENY A LANKA

Hodnocení: 0%

BOWDENY A LANKA Lanka a bowdeny jsou důležitými, ale často opomíjenými komponenty kola, které zásadně ovlivňují jeho ovládání a váš zážitek z jízdy. V následujících řádcích se dozvíte, čím jsou specifická lanka používaná v cyklistice, z jakých materiálů se vyrábějí a jaké jsou mezi nimi rozdíly. Dalším velmi důležitým komponentem je bowden, který má dva typy konstrukce a s tím spojené konkrétní použití.

HLAVOVÉ SLOŽENÍ

Hodnocení: 0%

HLAVOVÉ SLOŽENÍ Hlavové složení je sestava dvou axiálně zatěžovaných ložisek, které se vkládají, nebo lisují do rámu kola, konkrétně do hlavové trubky a umožňují směrové řízení kola. Postupem času a postupným vývojem vzniklo několik typů a rozměrových standardů. Hlavová složení se volí podle několika hledisek, která se dozvíte v následujících řádcích.