Hlavní stránka Novinky a Články VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU

Novinky a Články

VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU

autor: Jakub Pernica, vložení a korekce: Václav Bílek datum: 10.6.2016

VLIVY OVLIVŇUJÍCÍ ŽIVOTNOST ŘETĚZU Řetěz se používá k přenášení kroutícího momentu z hnacího řetězového kola (převodníků) na kolo hnané (kazetu). Proto je funkčně jedním z nejdůležitějších a nejnamáhanějších komponentů kola. Že se řetěz řetěz musí mazat je obecně známá věc. Mazání však není jedinou věcí, která prodlužuje jeho životnost.

 

Prostředí

Životnost řetězu nejvíce ovlivňují podmínky, ve kterých se na kole pohybujete. U silničních kol je životnost řetězu výrazně vyšší než u MTB v přepočtu na ujetou vzdálenost. Při jízdě na silnici není řetěz vystaven takovému množství nečistot. Naopak v terénu je řetěz vystaven velkému množství prachu, bláta, vody aj. Tyto nečistoty se dostávají přímo do řetězu a zkracují jeho životnost. Při závodě v dešti a blátě není problém odepsat i nový řetěz.

Frekvence šlapání

Dalším faktorem ovlivňující životnost řetězu je styl jízdy. Při silovém šlapání dochází k většímu namáhání řetězu, než při tzv. frekvenčním šlapání. Optimální frekvence  šlapání  se  obecně uvádí mezi 80 – 100 ot/min. 

 

Řazení

Cit pro řazení hraje, v životnosti řetězu, také určitou roli. Nikdy by se nemělo řadit v záběru, mohlo by totiž dojít k přetržení řetězu. Další zásadou je, že pokud používáme řadící systém se třemi převodníky (vepředu), nikdy nepoužíváme převody tzv. malá/malá a velká/velká. V této pozici je řetěz maximálně namáhán na ohyb a mohlo by opět dojít k jeho nechtěnému rozpojení. Obecně platí, že by se řetěz neměl extrémně křížit (ohýbat).

Konkrétní ukázka špatně zařazeného převodu:

Používáme řadící systém 3x9. Pro jízdu nikdy nepoužíváme převody 1x9 a 3x1 (viz schéma).

Jak tedy správně řadit? Obecné doporučení je pro nejmenší převodník používat horní část kazety (A), pro prostřední převodník střední část (B) a pro největší převodník dolní část kazety (C).

 

Jak  se  o  řetěz  starat,  jak  poznat  jeho opotřebení a jak  ho  vyměnit,  se  dozvíte  v  našich servisních postupech

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

PŘEVODOVÝ POMĚR

Hodnocení: 90%

PŘEVODOVÝ POMĚR Převodový poměr se značí malým písmenem i. Je to poměr hnaného řetězového kola vůči hnacímu. Určuje, zda je zařazený převod „do rychla“ nebo „do pomala“. U jízdního kola je to poměr mezi počtem zubů na pastorku kazety a převodníku. Převodový poměr lze vypočítat několika možnostmi, např. podle otáček kol, výkonu atd. Pro výpočet převodového poměru řetězové linky jízdního kola je nejjednodušší, použít počty zubů převodníku a pastorku kazety. Počty zubů jsou zpravidla vyraženy nebo vygravírovány přímo na řetězových kolech. V případě, že jejich počet není nikde napsaný, nezbývá nic jiného, než...

POHONY JÍZDNÍCH KOL

Hodnocení: 100%

POHONY JÍZDNÍCH KOL Převody jsou alfou a omegou jízdního kola. V cyklistice se používají řetězové a řemenové převody. Tyto převody přenáší kroutící moment z převodníku na kazetu, popř. z řemenice na řemenici. Vhodné zvolení převodů je tedy velmi důležitá věc. Je třeba brát v potaz, pro jaké kolo budou převody voleny a kdo bude kolo používat. Jinak zpřevodované kolo bude mít závodník, který disponuje velkou silou a bude klást důraz na rychlou a silovou jízdu. Naopak rekreační cyklista bude chtít od kola určitou univerzálnost a minimální servisní nároky.