Hlavní stránka Novinky a Články ZÁSADY RENOVACÍ KOL

Novinky a Články

ZÁSADY RENOVACÍ KOL

autor: Jakub Pernica datum: 2.3.2017

ZÁSADY RENOVACÍ KOL Cyklistiku a kola vnímám od dětství jako součást svého života. S nostalgií vzpomínám, jak jsem z dětské sedačky, kterou měl můj táta přimontovanou na horní rámovce Favoritu, zažíval první okamžiky za řídítky kola, nebo jak jsem se na starém kole BMX proháněl Beskydami. Uplynulo dvacet let a dříve opovrhovaná kola značek Favorit, Eska, Liberta a mnoho dalších, se stala raritními kousky. Díky mým cyklistickým začátkům z dětství, jsem si vybudoval vztah ke starým kolům a jejich renovace se staly mým koníčkem. Chtěl bych jen zdůraznit, že tento článek, je pouze mým pohledem, jak vnímám stará kola a jak si myslím, že by s nimi mělo být zacházeno, když je chce někdo renovovat.

 

Na začátek musím říci, že nemám moc rád rádoby „renovace“, kdy je kolo zcela bezmyšlenkovitě upraveno do podoby, která má s původním kolem jen pramálo společného. To byl také důvod vzniku tohoto článku. Je dobré si uvědomit, že předrevolučních Favoritů, ale obecně starých kol, není nekonečné množství. S tímto vědomím, je tedy dobré k renovacím přistupovat. Ono je na první pohled hezké, dát na kolo nový lak, nové ráfky atd. Ale takto „renovované“ kolo už bude mít jen minimální historickou hodnotu a o době, kdy bylo vyrobeno nebo o používaných technologiích, toho už moc neřekne. O historickém kole nevypovídá jen rám. Historické kolo je třeba brát jako celek vč. laku, designu log či různých dobových doplňků. Právě tyto, na první pohled drobnosti, mají vypovídající historickou hodnotu o době, dobových technologiích a šikovnosti tehdejších lidí.

 

 

 

Z čeho tedy vycházím a jakých zásad se držím při renovacích kol?

 

  • Vždy se snažím, aby na kole bylo ponecháno co nejvíce původních komponentů.
  • Pokud některý komponent chybí, nahrazuji ho alternativním dílem z daného období.
  • Jestliže nelze zachránit lak, vždy volím dobové barvy a loga, aby byl výsledek co nejvěrnější původnímu stavu.
  • Kolo po renovaci musí být plně funkční a bezpečné.

 

 

 

Než se tedy pustíte do renovace jakéhokoliv kola, nastudujte si alespoň základní informace o období, kdy bylo kolo vyrobeno, jaké se používaly originální barvy, loga a jak kolo vypadalo jako nové. Na závěr se nechte inspirovat průběhem pečlivé a šetrné renovace kola Favorit. Jen doplníme, že z původního torza, se podařil zachránit jen lak, brzdy a pumpička.

 

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

RENOVACE VETERÁNŮ – OBECNĚ

Hodnocení: 100%

RENOVACE VETERÁNŮ – OBECNĚ Renovací se rozumí navrácení opotřebované nebo jinak poškozené věci do původního geometrického tvaru, rozměru, složení atd. Renovovat můžeme auta, kola, domy, starožitnosti a jiné. V tomto článku budu psát o renovaci veteránů starých kol (platí obecně pro všechny dopravní prostředky). Ještě poznamenám, že veterán je např. kolo starší 20-25 let. Ne vždy je potřeba veterána rozebírat, lakovat nebo chromovat. Pokud jde zachovat původní patina, tak je to 100% lepší, než stroj, který vypadá, jakoby právě vyjel z linky. To potom není veterán, ale nový stroj. Když není jiná možnost, tak je to...

LEHKÁ RENOVACE FAVORITA

Hodnocení: 50%

LEHKÁ RENOVACE FAVORITA V tomto článku vám popíši, jak jsem postupoval při lehké renovaci Favorita F12 s rokem výroby 1989.