Hlavní stránka Servisní postupy

Servisní postupy a rady

Všechny články

DOMÁCÍ SERVIS – NAŠE DESATERO

Hodnocení: 80% autor: Jakub Pernica, vložení a korekce: Václav Bílek datum: 27.6.2015

DOMÁCÍ SERVIS – NAŠE DESATERO Domácí servis kola je občas prostě potřeba, ať se to člověku líbí nebo ne. Jestliže chcete být zodpovědným cyklistou, tak byste neměli zapomínat na bezpečnost kola a s tím spojenou jeho pravidelnou údržbu. Vozit kolo do servisu po každé vyjížďce je nesmysl. Mnoho základních servisních úkonů si zvládne udělat většina cyklistů sama a z pohodlí domova. Základem úspěchu je dodržování určitých pravidel. Tento článek vám je přiblíží.

více

VÝMĚNA HYDRAULICKÉ KAPALINY A ODVZDUŠNĚNÍ BRZD AVID

Hodnocení: 0% autor: Václav Bílek datum: 4.8.2017

VÝMĚNA HYDRAULICKÉ KAPALINY A ODVZDUŠNĚNÍ BRZD AVID Snad 50 % servisáků vám řekne, že Avidy jsou nejhorší brzdy, které byly vyrobeny. Proč? Vždyť brzdný účinek je i u nejnižších řad perfektní? V tomto článku vám řeknu, kde je tzv. zakopaný pes.

více

MONTÁŽ A SEŘÍZENÍ PŘESMYKAČE

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 4.8.2017

MONTÁŽ A SEŘÍZENÍ PŘESMYKAČE Přesmykač slouží k přeřazování na jednotlivé převodníky. Je to komponent, který je téměř stejně důležitý jako přehazovačka. Schválně píši slovo „téměř“, protože ho nenajdeme u každého kola. Například u závodních horských kol je dnes trend přesmykač nepoužívat. Často se využívá jednopřevodníku s upraveným profilem zubů, který zabraňuje padání řetězu. Jednopřevodník se používá v kombinaci s jedenácti rychlostními kazetami, aby bylo zaručeno plynulé odstupňování kazety s dostatečným rozsahem převodů.

více

KDYŽ NOVÉ KOLO NEŘADÍ

Hodnocení: 100% autor: Jakub Pernica datum: 28.3.2017

KDYŽ NOVÉ KOLO NEŘADÍ Nové kolo a neřadí. Říkám si: „co to je za zradu? Řadící páka nezabírá a řazení nefunguje.“ Tento projev je celkem běžný u používaného řazení, když se do řadícího mechanismu dostane velké množství prachu, ale ne u nového kola. Řešení bylo však nezvykle jednoduché.

více

VÝMĚNA ŘADÍCÍHO LANKA – SHIMANO DUAL CONTROL

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 27.3.2017

VÝMĚNA ŘADÍCÍHO LANKA – SHIMANO DUAL CONTROL S řazením dual control se setkáváme už více než dvacet let. Za tuto dobu procházely řadící/brzdové páky více, či méně významnými změnami. Za největší zlom však lze považovat jejich zásadní přepracování a ukrytí řadícího bowdenu pod omotávku řídítek. Tímto krokem se velmi zlepšila ergonomie úchopu a celkově vzhled pák. Co je ale zásadní z pohledu servisu, tak bylo změněno umístění upínacího mechanismu řadícího lanka.

více

SEŘÍZENÍ PŘEHAZOVAČKY

Hodnocení: 60% autor: Jakub Pernica datum: 18.3.2017

SEŘÍZENÍ PŘEHAZOVAČKY Nikoho nebaví, když mu při šlapání přeskakuje řetěz a řazení nefunguje jak má. Správná funkce přehazovačky ovlivňuje pocit a radost z jízdy na kole. Její seřízení bych zařadil mezi středně obtížné servisní úkony. Při seřizování si vystačíte se šroubovákem, případně s inbusovým klíčem.

více

CENTROVÁNÍ KOL

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 20.2.2017

CENTROVÁNÍ KOL Centrování kol je velmi důležitou součástí pravidelného servisu jízdního kola. Na první pohled vypadá centrování jako velmi složitá věc. Pokud ale pochopíte princip a budete mít v začátcích dostatek trpělivosti, tak zjistíte, že to není nic, co se nedá zvládnout. Součástí centrování by měla být také kontrola technického stavu ráfků, paprsků a nábojů.

více

JAK ZALEPIT DUŠI

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 9.12.2016

JAK ZALEPIT DUŠI Píchlá duše, nebo chcete-li v cyklistickém slangu defekt, potkal asi každého cyklistu. Pokud se tedy tato nepříjemnost přihodí, máme dvě možnosti, jak tento problém řešit. První možností je výměna duše za novou. Tento postup naleznete v našem jiném článku. Druhou možností je zalepení duše. Jedná se o ekonomičtější a dá se říci, že také ekologičtější možnost. Na trhu se lze setkat se samolepícími a klasickými záplatami, které však vyžadují lepidlo. Výhodou samolepících záplat je rychlejší i čistší práce a menší velikost celého lepení. Naopak nevýhodami jsou vyšší pořizovací cena záplat a určení převážně pro menší díry. Postup opravy se od klasického lepení liší v tom, že nenanášíte žádné lepidlo, jinak je způsou velmi podobný.

více

SERVIS STŘEDOVÉHO SLOŽENÍ – KLIKY S INTEGROVANOU OSOU

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 30.11.2016

SERVIS STŘEDOVÉHO SLOŽENÍ – KLIKY S INTEGROVANOU OSOU Středová složení s externě uloženými ložisky se používají v souvislostí s klikami s integrovanou osou. Z pohledu servisu je jejich velkou výhodou jednoduchost, kdy se jedná pouze o dvě ložiska umístěná v miskách, které jsou zašroubovány do rámu kola. Osa je nerozebíratelně spojena s klikou. Nevýhodou oproti ostatním typům středových složení, je náchylnost k výskytu cvakání během jízdy. To nejčastěji způsobují neofrézovaná čela středové trubky a nečistoty mezi miskou a čelem středové trubky. Tento typ středových složení je velmi citlivý na preciznost opracování středové trubky.

více

SERVIS A VÝMĚNA PŘEVODNÍKŮ

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 23.11.2016

SERVIS A VÝMĚNA PŘEVODNÍKŮ Převodník je hnací kolo řetězového převodu jízdního kola. Jeho velikost je dána počtem zubů, které ovlivňují rychlost, jakou jste schopni na kole vyvinout. Převodníky se nejčastěji mění z důvodu poškození, nadměrného opotřebení nebo změny převodového poměru. Servis převodníků se nejčastěji provádí z důvodu odstranění nepříjemných zvuků při jízdě, které se projevují nejčastěji cvakáním. Tyto zvuky zpravidla způsobují nečistoty, které se při provozu kola dostaly mezi převodník a kliku.

více

VÝMĚNA STŘEDOVÉ OSY

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 16.11.2016

VÝMĚNA STŘEDOVÉ OSY Středové složení je, ve zkratce řečeno, sestava osy (hřídele), dvou radiálních kuličkových ložisek a misek s pravým a levým závitem. Středová složení, jejichž součástí jsou tzv. průmyslová ložiska, nevyžadují žádnou údržbu. Tzn. pokud ložiska vykazují známky opotřebení, mění se celé středové složení. Některé typy těchto středových složení se sice rozebrat dají, ale problém je v tom, že ložiska se zpravidla nedají koupit samostatně, protože nejsou standardně normalizovaná. Středová složení mají pravý a levý závit. Proto se pravá i levá část povoluje/dotahuje stejným směrem.

více

SERVIS A ÚDRŽBA OŘECHU – MAVIC

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 9.11.2016

SERVIS A ÚDRŽBA OŘECHU – MAVIC Ořech je nosným prvkem kazety. Jeho princip je založen na rohatkovém mechanismu, který dovoluje přenášet točivý moment pouze v jednom směru otáčení kazety. Tento skrytý mechanismus tedy slouží k přenesení točivého momentu z pastorku kazety na zadní kolo. Podle výrobce se každý ořech konstrukčně liší, ale jeho princip je vždy stejný. Mavic používá dva způsoby, jak se k ořechu dostat. První způsob využívá podobný systém matic, jako kónusové náboje. Druhým způsobem je povolení osy pomocí inbusových klíčů. Nenechejte se proto zmást, pokud u svého náboje nenaleznete matici pro její povolení, jako v tomto servisním postupu. Inbusový klíč se v již zmíněném druhém případě nasouvá přímo do osy náboje. Ani u jednoho typu není potřeba demontovat kazetu.

více

DEMONTÁŽ A MONTÁŽ KLIK S INTEGROVANOU OSOU

Hodnocení: 0% autor: Jakub Pernica datum: 2.11.2016

DEMONTÁŽ A MONTÁŽ KLIK S INTEGROVANOU OSOU Kliky s integrovanou osou jsou už zcela běžně používaným standardem, který se používá u silničních i MTB sad. Jejich velkou předností je relativně snadná montáž i demontáž. Výjimku tvoří pouze kliky od italského výrobce Campagnolo, které se demontují jiným způsobem, než je zde popsán.

více