Hlavní stránka Servisní postupy MONTÁŽ A SEŘÍZENÍ PŘESMYKAČE

Servisní postupy a rady

MONTÁŽ A SEŘÍZENÍ PŘESMYKAČE

autor: Jakub Pernica datum: 4.8.2017

MONTÁŽ A SEŘÍZENÍ PŘESMYKAČE Přesmykač slouží k přeřazování na jednotlivé převodníky. Je to komponent, který je téměř stejně důležitý jako přehazovačka. Schválně píši slovo „téměř“, protože ho nenajdeme u každého kola. Například u závodních horských kol je dnes trend přesmykač nepoužívat. Často se využívá jednopřevodníku s upraveným profilem zubů, který zabraňuje padání řetězu. Jednopřevodník se používá v kombinaci s jedenácti rychlostními kazetami, aby bylo zaručeno plynulé odstupňování kazety s dostatečným rozsahem převodů.

 

Způsob uchycení přesmykače:

Pomocí objímky – Průměr objímky se volí podle průměru sedlové trubky. Z pravidla se používají průměry ø31,8 a ø34,9 mm. 

Pomocí navářky – pouze u silničních kol, průměry se používají také ø31,8 a ø34,9 mm

Přímá montáž  Používá se u horských kol. Spojení přesmykače a rámu kola je tvarové i silové. Toto řešení zaručuje vysokou tuhost spojení. Odpadá směrové seřízení přesmykače.  

Dále se přesmykače liší podle vedení řadícího lanka na přesmykače pro spodní tah a pro horní tah. Dá se říci, že dnes se častěji setkáte s přesmykači se spodním tahem. Je to dáno tím, že je trend vedení kabeláže vnitřkem rámu. 

 

Popis přesmykače:

1. dorazové šrouby - vymezují krajní polohy přesmykače

2. upínací šroub řadícího lanka

3. vodítko přesmykače

4. stavěcí šroub - ovlivňuje napnutí řadícího lanka a chod přesmykače

 

Nářadí:

- Inbusový klíč

- Šroubovák

- Nýtovačka řetězu

- Kleště na lanka/bowdeny

 

Postup:

Namontujeme přesmykač na rám (bez zapojeného lanka).

 

Spojíme řětěz.

 

Zařadíme na největší pastorek kazety a na nejmenší převodník.

 

Provedeme výškové a směrové nastavení přesmykače. Výška přesmykače se volí podle největšího převodníku. Správně nastavený přesmykač by měl být 1 mm nad největším převodníkem. Co se týče směrového nastavení, vodítko přesmykače by mělo být rovnoběžně s převodníky. 

 

Nastavíme dolní doraz přesmykače (šroub „L“). Vzdálenost od vnitřní strany vodítka přesmykače by měla být cca 1 mm. Správné natavení dolního dorazu zabraňuje padání řetězu při řazení.

 

Zašroubujeme stavěcí šroub tak by s ním bylo možné povolovat i utahovat. Zapojíme řadící lanko, zakrátíme ho a opatříme koncovkou. Zapojené lanko by mělo být mírně napnuté.

 

Přeřadíme na prostřední převodník a pomocí stavěcího šroubu  nastavíme  jeho  vzdálenos  opět na cca 1 mm od řetězu.

 

Nyní přeřadíme na největší převodník a nejmenší pastorek.

 

Nastavíme horní doraz přesmykače (šroub „H“) tak, aby řetěz při přeřazení nespadával z velkého převodníku a zároveň šlo lehce přeřadit.

 

Jako poslední krok je dobré provést kontrolu, jak přesmykač řadí v závislosti na zařazeném pastorku kazety a případně upravit jeho nastavení (chod). V této fázi už jen pomocí stavěcího šroubu.

 

Pokud neznáte pravidla jak správně řadit, pokračujte na následující článek.

 


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Podobné články

DOMÁCÍ SERVIS – NAŠE DESATERO

Hodnocení: 80%

DOMÁCÍ SERVIS – NAŠE DESATERO Domácí servis kola je občas prostě potřeba, ať se to člověku líbí nebo ne. Jestliže chcete být zodpovědným cyklistou, tak byste neměli zapomínat na bezpečnost kola a s tím spojenou jeho pravidelnou údržbu. Vozit kolo do servisu po každé vyjížďce je nesmysl. Mnoho základních servisních úkonů si zvládne udělat většina cyklistů sama a z pohodlí domova. Základem úspěchu je dodržování určitých pravidel. Tento článek vám je přiblíží.

SEŘÍZENÍ PŘEHAZOVAČKY

Hodnocení: 60%

SEŘÍZENÍ PŘEHAZOVAČKY Nikoho nebaví, když mu při šlapání přeskakuje řetěz a řazení nefunguje jak má. Správná funkce přehazovačky ovlivňuje pocit a radost z jízdy na kole. Její seřízení bych zařadil mezi středně obtížné servisní úkony. Při seřizování si vystačíte se šroubovákem, případně s inbusovým klíčem.

VÝMĚNA BOWDENŮ

Hodnocení: 0%

VÝMĚNA BOWDENŮ Řazení nefunguje jako dřív, řadící a brzdové páky mají tuhý chod. Toto jsou obvyklé znaky zanesených bowdenů. A jak k tomu vůbec došlo? Provozem se do bowdenů dostávají jemné nečistoty, které zanáší vnitřní trubičku bowdenu a tím negativně ovlivňují chod lanka.

SERVIS A VÝMĚNA PŘEVODNÍKŮ

Hodnocení: 0%

SERVIS A VÝMĚNA PŘEVODNÍKŮ Převodník je hnací kolo řetězového převodu jízdního kola. Jeho velikost je dána počtem zubů, které ovlivňují rychlost, jakou jste schopni na kole vyvinout. Převodníky se nejčastěji mění z důvodu poškození, nadměrného opotřebení nebo změny převodového poměru. Servis převodníků se nejčastěji provádí z důvodu odstranění nepříjemných zvuků při jízdě, které se projevují nejčastěji cvakáním. Tyto zvuky zpravidla způsobují nečistoty, které se při provozu kola dostaly mezi převodník a kliku.